Közösségépítő programsorozat a DÉLI HORIZONT Egyesületben -
Közösségépítés és önfejlesztés csoportjátékokkal a „nem-formális tanulás” elemei
Célcsoportjaink:a 1-14 és a 14 - 25 éves gyermek és fiatal, kiemelten: a nagycsaládban élő, a hátrányos helyzetű, a fogyatékos, az egyszülős családban élő, a rendkívüli gyermekkedvezményben részesülő gyermek és fiatal.
A közösségfejlesztés a közösségi csoportokon, szervezeteken és hálózatokon keresztül fejleszti az emberek képességét arra, hogy aktív tagjai, lelkes önkéntesei legyenek a társadalomnak, valamint felkészíti az intézményeket és az állami, magán- és nem kormányzati szervezeteket arra, hogy párbeszédet alakítsanak ki a lakossággal az őket érintő változások meghatározásában és végrehajtásában. A közösségfejlesztés kulcsfontosságú támogatója az aktív és demokratikus társadalmi részvételnek, elősegíti a hátrányos helyzetű és kiszolgáltatott helyzetben lévő közösségek autonóm véleménynyilvánítását. Olyan értékrend és alapelvek mentén határozza meg önmagát, mint az emberi jogok, a társadalmi bevonás, az egyenlőség és a sokszínűség elfogadása, amelyeket meghatározott eszköz- és ismeretrendszeren keresztül közvetít.
A közösségépítő csoportban zajló játékokat a szakirodalomban strukturált gyakorlatnak is nevezik. A strukturált gyakorlatot úgy határozhatjuk meg, mint egy tanulási helyzetet, amely olyan zárt rendszer, amit a csoportvezető szándékosan szerkesztett meg és hozott mozgásba. Vagyis, egy a tagok beszélgetésétől, interakcióitól jól elkülöníthető feladat, „játék”, amely megvalósításához a vezető utasításai adják a keretet. A csoportdinamikai történések biztosítják a csoport személyiségformáló és közösségépítő hatását. A játékok/strukturált gyakorlatok alapvetően négy célt szolgálhatnak a csoportban: az első cél, az a csoport kezdetén a feszültség oldása, a csoportmunka elindításának megkönnyítése.
A második cél az, hogy tükrözze a különböző rejtett csoportdinamikai jellegzetességeket, mint például a párképződés. Természetesen a játék önmagában nem vált ki csoportdinamikai folyamatokat, de a meglévők nyílttá tehetők általa. Ez természetesen azzal jár, hogy a csoportvezetőnek fel kell ismernie a csoportban zajló rejtett folyamatokat, hogy megfelelően tudjon választani.
A harmadik cél az öntapasztalás, és a különböző készségek fejlesztése. Hiszen a játékok segítségével megtapasztalhatjuk, hogy milyenek vagyunk, és alkalmunk nyílik bizonyos képességeket, készségeket gyakorolni. Idesorolhatóak például a kreativitás, a nem verbális kifejezőkészség, az empátia fejlesztését, vagy az önkép, önismeret, társismeret növelését szolgáló feladatok.
A negyedik cél a csoportfoglalkozások tartalmas befejezésének, lezárásának megkönnyítése, a hazatérés és a visszatérés lehetőségének tudatosítása.
A csoportokba folyamatosan lehet jelentkezni!
Meglévő csoportjainkhoz lehet csatlakozni a megadott Levélküldő rendszeren, illetve a lentebb megadott Elérhetőségeken keresztül!
Tel.: 20/4370968 vagy 20/4370165
|